Metabolismul, mai eficient decât orice cură de slăbire

Kilogramele se depun când metabolismul nu mai poate arde grăsimile. Dar flacăra lui nu se înteţeşte prin regimuri dure, de înfometare, ci prin mişcare.

738418_598735283495962_637811033_o

E frustrant. Te chinui să-ţi impui mereu alte şi alte diete, îţi interzici cu stricteţe să ronţăi câte ceva între mese, iar seara plimbi fără chef furculiţa printr-o salată. Şi pentru ce toate astea? Numai ca să constaţi, după un promiţător succes iniţial, că acum cântăreşti chiar mai mult decât înain­te: faimosul efect yo-yo a lovit din nou!

De ce este atât de dificil să slăbim cu succes?

Ca să înţelegem aceasta, e necesar să ştim ce se întâmplă cu alimentele introduse în organismul nos­tru. El prelucrează tot ce mâncăm şi bem. De aici îşi obţine energia, precum şi întreaga cantitate de “mate­riale de construcţie” de care are nevoie. Valorificarea substanţelor utile din hrana ingerată se face printr-o mul­titudine de procese complexe, care compun ceea ce noi numim metabolism. În fiecare din cele 60 de miliarde de celule din care este alcătuit corpul nostru se desfăşoară un asemenea metabolism. Datorită lui ne pulsează inima, putem respira, alerga sau râde, pe scurt, datorită lui suntem vii.

Fiecare dintre noi are posibilitatea să-şi influenţeze metabolismul, adoptând un comportament adecvat.

Dar ce legătură au toate acestea cu supleţea?

În funcţie de intensitatea cu care funcţionează me­tabo­lismul se ard calorii mai multe sau mai puţine. El hotărăşte dacă orice bucăţică de ciocolată merge imediat să se lipească pe şolduri sau nu.

1401873_598735333495957_1757946484_o

Concret, în ce constă această capcană a die­te­lor despre care auzim vorbindu-se atât de des?

Dietele contravin naturii noastre. Pentru a fi ca­pabil să funcţioneze la parametri optimi, organis­mul necesită zilnic un anumit număr de calorii – acesta este metabolismul bazal, cunoscut şi sub de­nu­­mirea de metabolism de întreţinere. Numeroase diete nu asigură nici pe departe acest consum ener­getic mi­nim, necesar menţinerii funcţiilor vitale. Atunci, în corpul nostru se dă alarma. Pentru a su­pra­vieţui, el se vede obligat să-şi restrângă nece­sa­rul zilnic. În con­secinţă, trece într-un regim de eco­no­misire a ener­giei, reducând turaţia metabolis­mu­lui.

Cine vrea să slăbească eficient pe termen lung trebuie să mănânce suficient.

De ce, după încheierea unei diete, metabolis­mul nostru nu revine, pur şi simplu, la regimul său normal?

Fiecare din zecile de miliarde de celule se teme de o eventuală nouă înfometare în viitor. De aceea, ele adună febril rezerve care să le garanteze supra­vie­­ţuirea. Studiile clinice ne-au demonstrat că, după dietele prea severe sau prelungite, organismul rămâ­ne până la 12 luni în regim de economie.

1397269_598735313495959_1864851281_o

Cum poate fi evitat acest risc?

Sună paradoxal, însă cine vrea să slăbească efi­cient pe termen lung trebuie să mănânce suficient. Cam 60-70 de procente din necesarul nostru zilnic de calorii ne sunt indispensabile ca să trăim. (Nu ca să lucrăm ori să facem sport!). Acest metabolism ba­zal trebuie să ni-l asigurăm, în scopul de a evita peri­colul ca organismul să treacă în regim de avarie. La restul de 30-40 de procente putem renunţa.

Cum poate fi repornit metabolismul?

Nu e uşor, din păcate, însă, dacă am reuşit, me­tabolismul devine un veritabil motor de mare putere, care înghite, pe rând, kilogramele în plus, 24 de ore din 24.

Ce trebuie făcut în mod concret?

Mişcare. Să ne fortificăm masa musculară. Cu cât avem o musculatură mai dezvoltată, cu atât mai ri­dicată este valoarea metabolismului bazal, respectiv consumul zilnic de calorii – chiar şi în stare de re­paus. Gândiţi-vă la o maşină. Cu cât sunt mai mari ca­­pacitatea cilindrică şi numărul de cai putere, cu atât maşina arde mai multă energie. Acelaşi lucru se în­tâm­­plă atunci când ne activăm metabolismul. Un kilo­gram de masă musculară arde aproximativ 50 de ki­localorii pe oră. Dacă, prin mişcare, dezvoltăm ma­sa musculară, suplimentând metabolismul bazal cu 200 de calorii, organismul va arde într-un an cu zece kilograme de grăsime mai mult.

Cât sport ar fi nevoie să facem pentru a atinge un asemenea ţel ambiţios?

De 3 ori pe săptămână, câte o jumătate de oră de exerciţii pentru întărirea musculaturii (gimnastică) şi, obligatoriu, o plimbare în fiecare zi.

Şi aşa vom continua până la sfârşitul vieţii?

Cel puţin timp de opt săptămâni, pentru a redeş­tepta metabolismul amorţit. După aceea, vor fi sufi­cien­te 2 ore de activitate fizică săptămânal, în sco­pul de a menţine metabolismul la acest nivel ridicat.

977354_598735363495954_1586876936_o

Se pare că e vorba de muncă, nu glumă!

La început, da. Dar şi în viaţa de fiecare zi ne aflăm în numeroase situaţii în care putem influenţa po­zitiv metabolismul, fără a depune un efort deose­bit. Când stăm mult timp aşezaţi pe scaun, de exem­plu la birou, metabolismul se află ca şi în comă. De aceea, din oră în oră, ar trebui să ne ridicăm. Putem merge să ne luăm un pahar cu apă sau măcar să tele­fonăm stând în picioare. Dacă vorbim la telefon 60 de minute stând jos, organismul arde aproximativ un gram de grăsime. Când facem acelaşi lucru stând în picioare, ajungem deja la două grame. Prin simpla schimbare a poziţiei corpului, muşchii sunt activaţi mai puternic şi se realizează un consum energetic sporit.

Ce rol joacă pentru metabolismul nostru ale­ge­rea alimentelor?

Important este să-i oferim metabolismului ceea ce-i face lui trebuinţă, la momentul oportun. Dimi­neaţa, el are nevoie de multă energie, deci îi putem da carbohidraţi sănătoşi şi puţină grăsime. Pentru prânz, este ideală o hrană variată, bogată în substanţe indispensabile organismului, aşadar peşte, multe le­gu­me şi fructe. Seara ar fi bine să renunţăm la carbo­hidraţi, mai ales dacă avem intenţia să slăbim. O cană cu supă caldă şi o farfurie de salată de legume ar fi suficient.

Multă lume se mulţumeşte cu o cafea la micul dejun. E bine aşa?

Fără micul dejun, metabolismul funcţionează în gol. În afară de aceasta, creierul nostru are nevoie de energie la începutul zilei, pentru a fi capabil să lu­­creze. Celor ce s-au obişnuit să sară peste masa de dimineaţă le recomand să se deprindă treptat cu ea, mâncând cereale, iaurt şi fructe cu conţinut bogat de carbohidraţi, cum ar fi bananele, sau bând sucuri de fructe. Stimularea intensă a metabolismului înseam­nă pentru multe persoane o schimbare profundă a stilului de viaţă şi renunţarea la o rutină confortabilă. În schimb, nu vor mai avea nevoie să ţină vreo dietă niciodată în viaţa lor. Prin urmare, efortul merită făcut.

Cum vă puteţi ajuta metabolismul

Beţi suficiente lichide – Aveţi nevoie de 30 mililitri pe kilo-corp, pentru ca metabolismul dvs. să se desfăşoare în bune condiţii (de pildă, 2,1 litri la o greutate corporală de 70 kg).

Condimentele iuţi, cum sunt pa­prika, chilli şi piperul, stimulează se­creţiile hormonale, implicit şi metabo­lismul.

Principiile amare impulsionează producţia de bilă, activând astfel digestia. Aşadar, aţi putea introduce mai des în meniu rucola, andive, păpădie şi anghinare. Curcuma are un efect similar, indife­rent dacă o consumaţi proaspătă, ca infuzie pentru sănătatea ficatului şi a vezicii biliare, ori sub formă de capsule.

Merele conţin pectină, o substanţă organică vegetală ce constituie aşa-numitele fibre ali­mentare solubile, care ajută la îmbu­nă­tăţirea digestiei şi a valorificării hranei in­gerate. Şi smochinele proaspete sunt bo­gate în pectină. De asemenea, din compo­zi­ţia lor mai face parte şi ficina, o enzimă care con­tri­buie la un bun tranzit intestinal şi favorizează creş­terea masei musculare.

Proteinele constituie materialul de bază din care se construiesc celulele organismului, în primul rând, cele ale muşchilor. Corpul nostru necesită zil­nic circa 1 gram de proteine pentru fiecare kilogram de greutate corporală normală (înălţimea exprimată în centimetri minus 100). Alimente deosebit de bo­ga­te în proteine sunt peştele (ex. păstrăvul), carnea (ex. fileul de porc), brânza de vaci degresată şi nu­cile.

Ajutaţi-vă cu homeopatia – O combinaţie de mai multe remedii homeopate – şi anume Kalium sulfuricum (diluţie D6), Natrium chloratum (D6), Natrium phosphoricum (D6) şi Natrium sulfuricum (D6) – are rolul de a stimula principalele organe par­ticipante la metabolism: ficatul, intestinul şi rinichii. Cura durează opt săptămâni.

Exerciţii ajutătoare

Cei ce decid consumul nostru zilnic de calorii sunt, înainte de toate, muşchii. În cazul când nu v-aţi stabilit până acum un program de gimnastică, cele 8 exerciţii de mai jos, efectuate de 3 ori pe săptămână, vă vor fortifica muscu­latura, activându-vă metabolismul.

  • Sărituri-genuflexiuni – 2 serii x 30 sec.
  • Flotări cu palmele pe perete – 2 serii x 12 rep.
  • Genuflexiuni – 2 serii x 12-15 rep.
  • Crunch din plan orizontal cu picioarele îndoite – 2 serii x 10-15 rep.
  • Ridicări de bazin, din culcat – 2 serii x 8-12 rep.
  • Extensia şoldului, din culcat facial, cu sprijin pe antebrațe – 2 serii x 10 rep. (pentru fiecare picior)
  • Scândura laterală – 2 serii x 20-40 sec. (pentru fiecare parte)
  • Ridicarea corpului de la sol, din culcat facial, cu sprijin pe antebrațe – 2 serii x 10 rep.

Sursa : http://www.fitness-nutritie.ro

Comments

comments

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *